Voor een gezamenlijke en krachtige techniekpromotie in Noord-Holland komt een toolkit beschikbaar voor bedrijven en onderwijsinstellingen die partner zijn van het Manifest Werken en Ontwikkelen 2030 NH.

Met deze toolkit kunnen zij jongeren en zij-instromers werven voor een studie of baan in de techniek en technologie, die ook nog eens bijdraagt aan de energietransitie. Dit is nodig om met elkaar de extra 12.000 benodigde arbeidskrachten te vinden.

Tijdens de 5e Technologietafel op 29 juni in Den Helder, deze keer te gast bij Tech@Connect, presenteerden Jac de Ruiter (Buro Jung) en Bert de Wit (Positivity Branding) het resultaat van hun samenwerking: ‘Zet de groene wereld aan’, een communicatieconcept voor Techniekpromotie. De opdracht voor dit concept kwam vanuit Ontwikkelcoalitie 9 Techniekpromotie van het Manifest Werken en Ontwikkelen 2030 Noord-Holland.

Jac de Ruiter: “Het thema ‘Zet de groene wereld aan’ is geboren uit een gevoel van urgentie. Het klimaat wacht niet op ons. We moeten nu in actie komen. Werk je in de techniek, dan werk je concreet mee aan een betere wereld voor ons allemaal.”

De toolkit bevat communicatiemiddelen waarmee bedrijven en instellingen zelf aan de slag kunnen, bijvoorbeeld voor de promotie van technische opleidingen op open dagen of technische vacatures. Het concept bevat een beeldmerk, slogans, templates voor posters, advertenties en online, en is aan te passen op de behoeften van specifieke onderwijsinstellingen of bedrijven. Deze communicatiemiddelen zijn ter ondersteuning van de loopbaanoriëntatie-activiteiten en programma’s, en kunnen aanvullend gebruikt worden op de communicatie-uitingen vanuit bedrijven en onderwijsinstellingen.

Gezamenlijk en overkoepelend belang

“Eindelijk een campagne die je raakt en aanspoort om voor het klimaat aan de slag te gaan met concrete jobs waar veel werk in is. Zo wordt Tech top of mind. Wanneer kunnen we de campagnevideo ‘Zet de groene wereld aan’ bestellen?”, reageert Jacques Neefs van Sterk Techniek Onderwijs Amsterdam.

Voorheen was de wervingscommunicatie rond techniek versnipperd en vaak instrumenteel en technisch van karakter. Daarom hebben de bureau’s een communicatie-idee uitgewerkt met als uitgangspunt: communicatie vanuit gezamenlijk en overkoepelend belang. Als iedereen de toolkit gebruikt in de eigen communicatiestroom, komen de verschillende doelgroepen ‘Zet de groene wereld aan’ overal tegen. Zo werken we samen aan onze doelstelling: 12.000 mensen extra in de techniek.

“Knikkende hoofden en glimlachende gezichten bij elke slide van de presentatie. Het hoogtepunt was dat mensen in de zaal na de laatste poster ‘nog 8.240 kilometer waterleiding te gaan,’ de nieuwe oproep zelf invulden,” zegt Bert de Wit.

Bron: website provincie Noord-Holland